#maradjotthon Magyar Sakk Grand Prixről

A COVID-19 koronavírus terjedésének korlátozására irányuló intézkedések, -melyekhez hasonlóra nem volt példa immáron 75 éve – sok gazdasági ágazatban és a kultúra, a sport, valamint a szabadidős tevékenységekben nagyon nehéz helyzetet teremtettek.

A járvány leküzdésére tett erőfeszítések mellett az emberek kiegyensúlyozott kedélyállapotának megőrzése sem elhanyagolható tényező.

Napjainkban, a „maradj otthon” felhívás jegyében- ami sajnos több hete tart- óriási szerephez jut, mondhatni nélkülözhetetlen a szélessávú internet. A személyes kontaktusok elkerülése az egészségünk megőrzése érdekében, a munka vagy a tanulás mellett a szabadidőnk eltöltésében számos lehetőséget kínálnak az on-line felületek.

A sakk szerelmesei már az internetezés kezdetén felfedezték és kihasználták ezt a korábbról ismeretlen lehetőséget, hogy országhatárok többé nem akadályozzák a parti létrejöttét bármelyik távoli sakkpartnerrel. Egy kattintással találnak szintjüknek megfelelő tornát, melyben akár több napos küzdelem árán dől el, miként alakul a rangsor és ki lesz a nyertes.

#maradjotthon Online Open GPX is egyike ezeknek a nyílt sakkversenyeknek, amely március 25 és április 29 között zajlik, és a honlapján lehet csatlakozni: https://www.chess.com/live#t=1161711 

Ötletgazdája Terbe Zsuzsi, FIDE mester és kerületünk iskolai sakkoktatásából ismert, a Polihisztor Akadémia vezető oktatója, Radnai Ádám. Őt kérdeztem és kértem segítsen praktikus tanácsokkal eligazodni a tanulni, vagy játszani vágyóknak az on-line sakk világban.

– Milyen tapasztalataitok vannak a digitális oktatással? Mik a vitathatatlan előnyei és vannak tagadhatatlan hátrányok?

– A digitális oktatásban, a képernyő megosztásával könnyen a lényegre tudjuk fektetni a hangsúlyt és egyben a figyelmet.

A fiatalabb„viccelődős” hajlamú gyerekek, itt kénytelenek komolyabban venni a foglalkozást, ezért kevesebb szükség van a fegyelmezésre. Az online iskolai oktatásban is alkalmazott mikrofon elnémításával a diákok computerének háttérzaja sem hallatszik be. A tantermi oktatásban esetenként tűrhetetlen felpörgöttség gombnyomással kizárható, a diák kitehető az aznapi foglalkozásról, így a társai nyugodt környezetben tanulhatnak tovább. Előny még, hogy az edzés anyagokat egyébként is digitálisan kapták. Most, hogy az edzés is ebben a formában folyik, így reálisabb lett, hogy valóban megtanulják az új feladatot.

Hátránya, hogy a gyerekek nem foghatnak valódi sakkbábut. Nem tudják gyakorolni a sakkpartiban történő szemkontaktusok kezelését. A versenyzési rutint nem tudják gyarapítani. Az online versenyek „blitz” partik, a valódi sakk pedig hosszú partikból áll. Az edzésen és edzőtáborban kialakuló gyermekbarátságok a személyes kapcsolat hiányában lassabban alakulnak ki.

– Miként lehetséges a tanítványok figyelmét a távoktatásban ébren tartani?

– Sok virtuális elemmel, minőségi edzéssel. Természetesen a valóban érdeklődő, fejlődni vágyó diák esetében ez lényegesen könnyebb feladat. A játéktechnika fejlesztéséhez gyakran alkalmazzuk, hogy a gyerekeket kisebb csoportokban a computer ellen játszatjuk, komoly előnyből. Ez egy népszerű gyakorlat, esetenként nagy sikerélményt nyújt, ami növeli az önbizalmukat.

– Mit javasolsz a kezdő sakkozóknak, vagy aki szimplán csak szeret sakkozni a szabadidejében és partnert keres a játékhoz?

– Kezdő sakkozóknak a lichess nyíltforrású ( ingyenes) weboldalt javaslom. Gyermekbarát, gyors és népszerű oldal. Van magyar menüje, ezért is könnyű kiigazodni rajta. Jó minőségű tanító rendszer van beleépítve, így már 5-6 évesen is hasznát vehetik a gyerekek. A program néhány másodperc alatt talál ellenfelet annak, aki játszani szeretne. A legkülönbözőbb időbeosztás mellett is kivitelezhető rajta a játék. Érdekességképpen nem csak a sakk hivatalos szabályai szerint lehetséges játszani itt, hanem sokféle egyéb variánssal is, mint pl. franciasakk, és még számtalan komoly gondolkozásra sarkalló változat tölthető be.

Lendvai