Játékosított oktatás

Az utóbbi idők egyik slágerkifejezése a gamifikáció, azaz játékosítás, legyen szó oktatásról, marketingről vagy csapatépítésről. Az így nevezett módszerek lényege, hogy az élet különböző területeit játékként, azaz egy folyamatos visszacsatolásokon, versenyen és jutalmazási rendszeren alapuló, kötött szabályok szerint működő rendszerként kezelve ösztönöznek jobb teljesítményre és növelik a részvételi kedvet.

Az egyik gamifikációs jellegű oktatási segédeszköz, ami már hazánkban is kezd elterjedni a ClassDojo nevű, ingyenesen elérhető digitális osztálymenedzselési rendszer. Az elsősorban általános iskolásoknak ajánlott, okostelefonon is elérhető programba tanárok, diákok és szülők egyaránt regisztrálhatnak. A ClassDojo részben egy Facebook-csoporthoz hasonlóan működik, azaz írhatunk a csoport üzenőfalára, vagy csak egy-egy diáknak vagy szülőnek is, ezen kívül pedig ott van a lényeg, azaz a különböző értékelési felületek.

A rendszerben a tanárok egyrészt jegyeket, másrészt pontszámokat is osztogathatnak: itt természetesen az utóbbi értékelési mód az érdekesebb. A jó és rossz pontokat a tanárok óra közben oszthatják bizonyos részfeladatok megoldására, vagy a diákok magatartására, fő céljuk a motiváció növelése.

Például ha egy diák nem figyel a feladatra, a pedagógus megteheti, hogy a többi, odafigyelő diáknak jó pontokat osztogat, így aztán ő sem akar majd lemaradni. A hagyományos osztályokat felügyelő tanárok néha a pontrendszert a tananyagon kívüli világgal is összekötik, például előfordul, hogy a következő órán csak az ülhet a barátja mellé, vagy játszhat az iskolai gépen, aki legalább 15 ClassDojo pontot szerzett. Az olyan design elemek, mint a választható, meseszerű avatarok, vagy a teljesítményeket követő boldog vagy szomorú hangeffektek szintén a bevonódást növelik.

A rendszer fontos előnye a szülők számára, hogy az oktatók itt velük is könnyen megoszthatják a gyermekek teljesítményét, nem csak a jegyek, de az informálisabb pontszámok szintjén is, és folyamatosan kommunikálhatnak is velük.

Amióta a ClassDojo-t használjuk személyes és online csoportos edzéseinken, magam is meglepődtem, milyen hatással van a gyerekek tanulási kedvére. Már a kapott szörnyecskés avatarok is nevetésre késztetik őket, a motiváló pontrendszer bevezetésével pedig megfigyelhető, hogy a minél magasabb pontszám begyűjtéséért bármilyen feladatnak lelkesen nekifutnak és jobban is teljesítenek. Például a nyolckirálynő-problémát is sikerült megoldaniuk még a foglalkozáson, ami azelőtt egyáltalán nem volt jellemző. A nagy játékon belüli kisebb játékok és rövid távú jutalomrendszerek elgondolása érzésünk szerint egyike azon ötleteknek, amelyek képesek napjainkban eredményesebbé tenni az oktatást.